Birger Jarlsgatan ska göras snyggare och trevligare, läser jag på en skylt som ilsket poppar om min uppmärksamhet då jag rakt utan att se den först med ett “klaaaang” går in i den. Det är för övrigt ett av kruxen att vara en konstant funderande på nästa post bloggande idiot. Att man inte ser sig för. När det kommer till människor brukar de flytta på sig, men skyltar har den inneboende egenskapen av att vara rätt så rigida och stabila. Ungefär som om de tänker “här står jag och flyttar inte på mig i första taget”.
Och så förstärker de budskapet med att ha en kvinnofot nedstucken i ett par stövlar trampandes en cykelpedal.
Det innebär: smalare vägbanor, svårare körmiljö, längre bilköer, tuffare för kollektivtrafiken att ta sig fram, stressigare men icke att förglömma en fin cykelfil också. Så att cyklisterna kan cykla i en egen fil på en av stans viktigaste gator. Självklart har cyklar lika stor rätt som bilar att ha en egen fil. Självklart!
Va? Att det snöstormar stora delar av året och sålunda färre cyklister ute spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Det är väl bara trevligt att en fil får vila upp sig då och då. När vi ändå håller på ska vi inte göra alla filer till cykelfiler. Med tanke på att miljömedvetande är det nya svarta menar jag.
Tillbaka till idiotin på B. Jarlsgatan. Alltså varför ska cyklister ha en egen fil? Kom nu inte med säkerhetsgrejjen. Man är två i trafiken och alla ska samsas. Likaså cyklister. Basta! Jag har svårt att se att de ska ha egen fil för att de är mer utsatta. Med det argumentet borde i så fall motorcyklisterna ha egna filer. Mopedåkarna också. Och traktorerna. Och varför glömmer man oss rollerbladare då?
Kruxet är att stadsbilden bara har x antal yta att fördela, om man på det ska ge cyklar egen fil, bussar egen fil, så blir det bara en ynka fil till bilisterna och man behöver inte ha pluggat på komvux för att fatta de problem det medför. Stressade arga dårar i 2 ton tunga metalpjäser som frustrerat tittar surt på de som raka i ryggen glider förbi i en helt egen fil. Bred nog att inhysa en mindre oljetanker.
När de kan åka paralellgatan. Lite längre sträcka men är inte det som är grejjen med att överhuvudtaget hoppa upp på en sadeljävel…att man ska få motion? Om så varför ska man då ha den kortaste sträckan till allt? Och om bilarna slipper sitta i långa jävla köer hela tiden blir det inte mindre utsläpp då.
Vem är det som räknar ut dessa beslut?
varför ska fotgängarhelvetena då ha en egen fil? tänk så mycket vägbana det skulle bli utan fotgängare. kör över dem bara. hummer åt folket!
Gott Nytt År Mannen!
Shadow’s last blog post..Sammandrag / summering av 2007
låt de små cyklande liven få en egen fil så blir (nästan) alla nöjda. det är ju trots allt bara en fil. no..?
linda’s last blog post..sova med fienden (klockan)
Den HÄR gången är jag oskyldig. Har inget alls att göra med trafikplaneringen i Stockholm att göra.
8)
Mr Blues’s last blog post..Same old, same old
Nej ta bort vägarna helt .. och städerna då blir det inga trafikstockningar och det vore bra för miljön :). God morgon.
beerbelly’s last blog post..Trollen
Det är skottpeng på cyklister för bilister och fotgängare Det är skottpeng på fotgängare när man kör bil också. När man går är det skottpeng på bilister och cyklister och alla med barnvagn.
Må bäste stressbalja vinna!!
😈
Nini’s last blog post..Årets första:
…och jag som trodde att Stella Fare dragit sig tillbaka.
Cliff Hanger’s last blog post..Kul tajming
Birger Jaaaarlsgatan? Vem fan rollerbladar på Birger Jaaarlsgatan? *knips*
Tjohoo – you’re challenged!
mymlan’s last blog post..best of mymlan