– har du fått hjälp?
– nej
– ok. vad kan jag stå till tjänst med?
– jo jag funderar på att skaffa mig en sony dvd surround anläggning
– nej sony ska du inte ha
– inte? ok philips då?
– nope eller som vi säger i branschen felips..höhö
– haha…
– nej du. idag är det lg som gäller därför att…

…och så är man insugen i den med dubbla ljushastigheten talande försäljarens jävla ickevärld som droppar: div-xsneställdamembrantrådlösserverrotikällarenlagringsutrymme för400timmarfilmkomprimeradidvdformateller6000timmarimpg3
layerboostoverdirvewidescreenformatdigtalinoutsignalvers
ionkompabiltetmedpalellervdssomärdetnyaformatetallakommeratt
gåövertilljapanernaärredandärochkoreaärenrunnerupdärförarph
ilipsellerphelipshöhöintemed… Och inte fan verkade han behöva luft för han andades ta mig fan inte en enda gång. Jag kände hur jag själv började andas hastigt om inte annat för att hjälpa honom men slutade när jag insåg det meningslösa i det. Jag försökte kolla om han hade gälar med det stripiga håret döljde fint platsen där de förmodligen var placerade.

Vafan! Jag vill veta om Sony är ok för att kunna kolla hyrfilm en gång i månaden. Som småbarnsförälder tar man varenda minut som man får över till att på stället snabbt glida in i ett nirvanaliknade powerladdningsläge av energierna. Därför är videokvällarna minimerade till en kväll i månaden. Nåväl var var jag nu…just det inte få en historia och en kort intensiv utbildning i 3-g teknik och digtalteveonani av en svettig försälare med en ful skjorta och stripigt hår.

Varför suger alla försäljare alltid in mig i deras värld. Vafan det är ju jag som är kunden och mig de lyhört ska lyssna till så att de kan hjälpa mig. Men nä då… jag hamnar alltid hos en säljare som ska excessa i sin patetiska kunnighet.

och på frågan

– Lg? Är det verkligen bra det? Hette inte de Lucky Goldstar på åttitalet och var ett märke alla skrattade åt?

…kommer alltid oundvikligen svaret

– Självklart de är bra. Jag har en sådan hemma själv och det spelar ingen roll om det är en volvo, sony eriksson ipod så har alltid säljaren just den modell man pekar på. Och så svarar de aldrig på kuggfrågan om LG.

Det är som med Lexus – du kan göra den till vilken hip bil som helst men till syvende och sist är det en Toyota.

Om de nu har så mycket deg så at tde alltid har senaste fetaste jag pekar på varför står de då i fula kläder och förörjer sig på nasandet? Eller är det just för att de säljer på mig det fetaste som de har råd med skiten själva?

Loading

12 Replies to “Försäljaren”

  1. Exakt så är det.
    Dessutom så har dom alltid säljtävlingar typ Om du säljer fett många LG-produkter till godtrogna idioter så får DU en flat-screen stor som en hel jävla fotbollsplan!!

    Det om nåt ger ju säljaren all den energi och motivation han behöver få att orka stå å hypa en LG till ännu en stackars trött småbarnspappa som bara längtar efter en stilla stund i soffan…

  2. Så här är det, säljare andas genom huden. Säljare är en egen art och dom finns i två varianter. De som söker upp dig och de som du måste prata med då du behöver något. Den första är något värre än den andra även om båda andas genom huden och båda aktiveras av säljtävlingar med priser som resor till Bahamas mm. Nu för tiden är jag rätt förskonad. Jag har nix-telefoni hemma, på jobbet är jag känd och ingen vettig nasare vågar sig in på vårat kontor. Jag har fått damsugsförsäljare att grina!!

  3. Det känns igen.
    Fan man bestämmer sig för att man ska ha nåt, typ en ny tv, man bestämmer exakt hur stor den ska vara, hur dyr den får vara, hur mycket den får väga, vilket märke det ska vara, vilken modell man ska ha. Och så går man ifrån butiken med något som är dubbelt så stort, dubbelt så dyrt, dubbelt stor, ett helt annat märke a la värsta modellen. Man är fet missnöjd med sig själv för att man misslyckats totalt!
    BLEV DET NÅN SONY??

  4. Ha ha ha!!! Vet du. Som totalt teknik-okunnig (faktiskt i det närmsta teknikanalfabet) så fullkomligt HATAR jag säljarna på sådana ställen. Jag känner mig fett LURAD varje gång jag stiger ur butiken med en helt annan vara i famnen än den jag kom in för att köpa…
    Jag jobbar själv som försäljare, men jag är en väldigt ödmjuk sådan… helt ärligt så är jag ganska kass 😉

  5. Först vill jag tacka dig för goda råd, – tack!

    Jag antar att de hade bäst vinstkalkyler för LG denna månaden, men av personliga skäl måste jag främja SONY.

  6. Det stavas Personalrabatt.

    Försäljare tror dem är så smarta och kunniga när dem hoppar på mig, men då missar dem att jag själv är en utom ordentligt duktig säljare, om jag vill. Ta reda på fakta och bestäm dig något sånär redan innan du entrar butiken, det syns långa vägar vem som går att ‘lura’ eller inte.

    Panasonic då?

  7. Jag brukar alltid ha bestämt mig rätt mycket i förtid, då är risken för att man blir fett dragen vid näsan reducerad.

    Jag är positivt inställd till min surround-anläggning av märket Philips i alla fall.

  8. Fuck technology. Det är varumärket som gäller. Och styr. Både marknaden och säljarnas provition. Sen att de står och säljer i Dressmannuniform, ja, det kommer att förbli en gåta. Men det finns även säljare som inte suger.

  9. Hmmm… mitt grundknep på alla större inköp är att ALLTID kolla forum på nätet vad andra användaren sagt om produktern, vilka är de vanligaste felen, vad är irrittionsmomenten (de finns alltid) och sen övervägen jag bara huruvida jag tycker det är värt pengarna och sen är allt klart (borde t ex gjort så med min ipod t ex, men blev såld på försäljarmunknullaet)

  10. Nini dessa satans tävlingar är upphov till många onödiga köp som tex karaokemasikn + psp 2, plasmateve+spiderman filmen…

    Modesty hahaha…du låter som en polare till mig som fick en telefonförsäljare att lämna sitt direktnummer på jobbet och sedan kopplade in sin fax och lät den excessa med det numret under en hel arbetsdag…

    Anna Hertzman Glöm att jag kunde köpa någe. När snubben var klar var det redan läggdags för mig och lilleman. Så där gick han miste om fet provis.

    Sjöberg Hehe…det var precis det som hände när jag köpte mitt första dvd-sorroundkit. Jag hade en budget på 3000 lax och klev ur affären med en anläggning för 6 kalla plus att jag var tvungen att dega taxin hem. Den försäljaren (hon) skrattade nog gott.

    Annika&Saga en ödmjuk medmänsklig försäljare låter som en antites 😉

    Shadow mannen any time. donmentionit;)

    De måste ha feta vinstkl för LG för det är skitprodukter hela vägen från Lucky Goldstar tiden fram till hippa “ellgee”…

    elin nej det stavas kundrövknull 😉

    panasonic…fan finns de kvar?

    Fredrik Jag chillar med min befintliga philips ett tag till. Den fungerar även om dvd-spelaren har en egen åsikyt om vilka filmer den känner för att spela. På tisdagar vägrar den spela Matrix “för det känns inte bra på en tisdag liksom”…och så säger en del att maskinerna är våra vänner?

    😉

    Fredo “Fuck technology” det är väl det Microsoft egentligen säger va…? Haha… i en Batistini står de och känner sig som one million dollars dudes…

    Samson grejjen är att hänger jag för länge på forum som diskuterar prylar så slutar det med att jag sitter där och är värsta superptoffstyckaren trots att jag aldrig hållit i en Vaio tex. Men jag har starka åsikter om den produkten…;)

  11. Hahha ja visst en hel del försäljare är sådana där.
    Oftast är det försäljare i stor städer, de som vill sälja det som de själv tjänar mest på men skiter i om det är det bästa för kunden, tyvärr.

    Oftast i mindre städer är det mer att kunden ska bli nöjd, pga att där träffar man på kunder om och om igen och vill ha en nöjd kund.

    Visst sen ger man kanske några mer förslag så kunden känner att han/hon har fått bra info överlag, så han/hon gör ett bra val.
    För tyvärr är det få personer som är intresserade av teknik och därefter inte kan ett skit om det.
    Och tror att tex Grundig är ett skitbra märke för det var det för 15 år sedan och lg suger för det gjorde de då.
    Mycket händer på 15 år….

Comments are closed.