Hmmm, läser att Magnus Uggla är pissed för att han får några hundra i avräkning från Spotify och att avtalet suger – så en slutsats är att om inte självaste Magnus Uggla som är en av de största inom svensk musik kan får deg via Spotify hur mycket får då eller lite får då artister som inte är lika stora?

Så återigen rövknullas artisten.

Som användrare i spotify har man inte tillgång till alla artister. En del har självmant valt att inte ligga där och det respekterar jag men det finns ett antal som inte finns tillgängliga i spotify för att deras skivbolag inte vill avtala med spotify.

Och här är det både lyssnaren och i viss mån vissa artister som rövknullas. Kom nu inte och säg att om man betalar så får man tillgång till alla artister för så fungerar inte Spotify. Betalningen gör bara att du för närvarande slipper höra den irriterande reklamen.

I tidningen resumé läser jag att sony som stämt skiten ur pirate bay med ena handen köpt aktier till ett värde av 6% för 30 000 kronor. Spotify värderas enligt vissa källor till 2 miljarder kronor. Hmm. 6 procent av 2 miljarder kronor är * tar fram miniräknaren* 120 miljoner kronro. Rätt bra utväxling där. Orkar inte räkna ut hur många gånger varje krona sony betalade växt med..eller vänta lite *räknar* varje krona som sony kastade in i dealen växte med 4000 %. Smaka på den siffran 4000 procent! Vilken utväxling!

Frågan är som M. Uggla ställer: Hur fan fick Sony till en sådan skön deal? De måste ju ha kastat med något och jag likt Magnus Uggla är övertygad om att de kastade in delar av sin katalog de har rättigheterna till. Typ Magnus Ugglas låtar bland annat- utan att fråga utgår jag ifrån. De behöver inte fråga eftersom de har rättigheterna. I rättvisans namn borde ju Uggla få ta del av  120 mille kakan, eftersom hans låtar förmodligen var med i dealen.

Är det någon som tror att skivbolaget Sony kommer att erbjuda Magnus Uggla en enda krona av dessa 120 000 000 de drog in på ett bräde?

Jag tror inte det. Jag förstår att Uggla är pissed: “Jag blir hellre våldtagen av Pirate Bay än rövknullad av Hasse Breitholtz och Sony Music och kommer därför att lyfta alla mina låtar från Spotify i väntan på en hederlig nättjänst.

Kunde inte sagt det bättre själv! Dock är det inte spotify som är boven.

Återigen: Skivbolagen rövknullar allt och alla. Är det någon som är förvånad?

Andra bloggar om , , , , , , ,

4 Replies to “Vem är vinnaren”

  1. Fast nu är det ju så att Spotify ger betydligt mer ersättning till en artist än motsvarande exponering i reklamradio. Se någons uträkning här: http://word.subjektiv.se/2009/08/13/stackars-uggla/

    Sedan är ju den eventuella investeringen i Spotify något som inte gett några pengar än. Värdet är rent fiktivt och går Spotify under är värdet noll kronor.

  2. @ Jb – bra poäng där med att värdet är fiktivt – men dock kvarstår faktum att Sony köpt in sig på spotify för en spottstyver men till vilket pris? Och på vems bekostnad?

  3. Fast å ena sidan är ju Hr Uggla alltid pissed, det ligger lixom i hans natur, förmodligen med all rätt eftersom det ligger i skivbolagens natur att roffa åt sig så mycket som från artisterna. Det bästa vore om varje artist var sitt eget skivbolag, för ärligt talat så producerar ju inte skivbolagen ett skit utan består av ett gäng okunniga, pengatörstande idioter som skulle kunna rövknulla sin egen morsa för varje krona. Det är ett samhällsproblem som – oavsett bransch – ligger lite på gräsrötternas intresse att förändra.
    Min slutsats är att enda sättet att på riktigt förändra det ekonomiska utfallet inom skivindustrin är att artisterna skapar egna bolag. Vad vi andra kan göra är att sluta köpa skivor och istället ladda hem utav bara helvete och skicka in några slantar direkt på artistens konto.

  4. Nåja, Spotify tar ju 50% av intäkterna till att börja med, vilket är riktigt svinigt mycket med tanke på hur dålig tjänsten i sig är:
    Kass sortering/uppmärkning av musiken
    Många låtar är i konstiga versioner utan att vara uppmärkta som sådana (t.ex. tyska versioner)
    Ingen möjlighet att kommentera
    Man kan inte flytta musiken till vardagsrummet eller bilen – då måste man köpa den en gång till.
    Låtar kan plötsligt försvinna ur spellistan.
    Ingen garanti för att musiksamlingen man betalar för kommer att vara tillgänglig om ett par år.
    Reklamen i gratisverisonen är… ja… ofta onödig. Den gör liksom inte reklam för någonting annat än Spotify och är alltså bara ett störningsmoment. Hade man haft riktig reklam så hade det varit mer OK.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *